Lapsuuden harrastuksesta työksi

Kaikki alkoi pienellä pohjoiskarjalaisella paikkakunnalla, Rääkkylässä. Se, mitä tänään teen, linkittyy vahvasti lapsuuteen. Metsän ja peltojen keskellä asuvalle seuraa ei ollut tarjolla naapurustossa. Oli kirjat ja mielikuvitusleikit. Oli lukuisat kirjeystävät ympäri Suomen, joiden kanssa vaihdettiin lukuisia kirjeitä. Oli päiväkirja  ja sen kirjoittamiseen kannustava opettaja. Oli swappailukaverit ja Posti vei ja toi isoja nippuja käsin koristeluja lippulappusia – paljon aikaa ennen kuin tiesin, että tuotakin voisi jo kutsua graafiseksi suunnitteluksi. Oli hevosharrastus ja isän kamera alkoi kulkea tallilla ja albumit täyttyä hevosilla, myöhemmin bändi- ja tilannekuvilla nuoruudesta.

Omakustannekirja syynä yrityksen perustamiseen

Vuonna 2008, 24-vuotiaana opiskelijana syntyi ajatus oman yrityksen perustamisesta. Halusin saada markkinoille omakustannekirjan (Adoptiolapsen oma kirja). Kirjan markkinointi ja myynti ilman yritystä oli näytti kuitenkin mahdottomalta, joten yrittäjyyskurssin kautta irtisanouduin töistä ja aloin yrittäjäksi. Omakustannekirjasta saatu tuotto antoi pääomaa uudelle kameralle ja tietokoneelle – muutapa en tuolloin tarvinnutkaan. Lopputyönä muotoilijan tutkinnossa käytin Design Management -menetelmää kehittääkseni yritystoimintaa edelleen.

Viiteentoista vuoteen on mahtunut paljon. Välillä yritys on ollut pöytälaatikossa ja toisinaan aktiivisempi, pääsiassa kuitenkin suurimman osan ajasta se toinen työ. Viime vuosina toiminta on pyörinyt enemmän taustalla tehdessäni kokoaikaisesti töitä markkinoinnin monipuolisissa tehtävissä: mainonnantekijänä, visuaalisena suunnittelija, sisällöntuottajana, valokuvaajana ja markkinoinnin asiantuntija.

Työ yrittäjänä mahdollistaa kaiken kerätyn osaamisen ja kokemuksen yhdistämisen kokonaisvaltaisiksi palveluiksi, jotka ovat asiakkaalle kustannustehokkaita, joustavia ja avoimia. Yhdistämällä muotoiluosaamisen markkinointiin, voidaan toteuttaa vaikuttavaa viestintää ja kasvattaa liiketoimintaa kestävästi.